آغاز به کار دو مین جشنواره منطقه ای سور ،سورنا و زندگی با حضور هنرمندان 6 استان

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

آغاز به کار دو مین جشنواره منطقه ای سور ،سورنا و زندگی با حضور هنرمندان 6 استان
نویسنده : admin تاریخ : چهار شنبه 21 بهمن 1394

آغاز به کار دو مین جشنواره منطقه ای سور ،سورنا و زندگی  با حضور هنرمندان 6 استان

شب گذشته دومین جشنواره سور ، سرنا و زندگی با هنر نمایی هنرمندان حوزه موسیقی سنتی از استانهای شیراز ، هرمزگان ، بوشهر ، بویر احمد ، کرمان و سیستان بلوچستان در محل برگزاری جشنواره به میزبانی شهر تیرو در شهرستان میناب به مدت سه روز آغاز به کار کرد .

در آیین افتتاحیه این جشنواره بومی محلی که با حضور علیرضا پاکدامن معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میناب و مدیر کل اداره اشاد و اسلامی و مدیر کل ثبت آثار میراث فرهنگی کشور و تعدادی از مدیران کل استان و مدیران شهرستان های استان هرمزگان برگزار شد تعدادی از گروه های موسیقی شهر تیرور و استان های همجوار به ارائه برنامه های هنری پرداختند.

معاون استاندار هرمزگان در مراسم افتتاح این جشنواره با تبریک به مناسبت برگزاری دومین جشنواره بومی و محلی سور ، سرنا و زندگی در ایام الله دهه فجر، این جشنواره را در راستای احیای آیین ها و سنت های ایران و اسلامی دانست که یکی از اهداف انقلاب اسلامی نیز همین موضوع توجه به آیین ها و هویت ملی بود که بحمدالله شهروندان خوب دیار کهن میناب با 7 هزار سابقه تاریخی  در صدد احیا این ایین ها و سنت هستند.

فرماندار ویژه شهرستان میناب با تبریک ایام الله دهه فجر و سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت دهه مبارک فجر مایه مباهات و افتخار ملت ایران است که موجبات اقتدار و عزت ایران را فراهم آورد و امروز نیز پس از سی و هفت سال در دولت تدبیر و امید با همت مدیران ارشد نظام و خدمتگزاران ملت در دولت شاهد پیروزی دیگری در عرصه دیپلماسی بین المللی در حوزه دستیابی به توافق هسته و به سرانجام رسیدن برجام هستیم که همواره مورد حمایت مقام معظم رهبری و ملت صبور و اندیشمند ایران اسلامی بوده است.

پاکدامن در ادامه با بیان اینکه در مراسم روز 22 بهمن امسال با حضور و مشارکت یکپارچه ملت همیشه در صحنه که همراه دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و بار دیگر تجدید میثاقی با ارمانهای والای انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) خواهیم داشت و در 7 اسفند نیز ثابت خواهیم کرد که با اندیشه ورزی و تدبیر راه خود را تعیین خواهیم کرد و نمی گذاریم کسی تصمیم خود را به ما القا کند.

نماینده عالی دولت در شهرستان میناب همچنین با اشاره به تاریخ و فرهنگ کهن شهرستان میناب گفت میناب با دارا بودن 7 هزار سال سابقه بر اساس شواهد تاریخی بعنوان یک مرکز تمدن در کنار رودخانه میناب از دیرباز در سطح ایران و جهان مطرح بوده است و وجود این صنایع دستی نیز نشان از قدمت میناب دارد که مردمان آن با امکاناتی که در اختیار داشته اند ابزار و ملزومات مورد استفاده خود را در طیف های مختلف تهیه کرده اند و برای دیگر نقاط نیز ارسال کرده اند.

معاون استاندار هرمزگان خاطر نشان ساخت برگزاری این جشنواره فرهنگی و هنری که توجه ویژه ای به سبک زندگی مردمان میناب دارد و ارائه دهنده الگو زندگی مردمان این دیار می باشد که نشان از آمیختگی فرهنگ میناب با شادی و روحیه لطیف بوده و ساکنین این دیار همواره در زندگیشان با جشن و سرور همراه بوده است.

در ادامه نیز درویش نژاد مدیرکل ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه آیین ها و سنت ها ناموس یک ملت هستند و شناسنامه هر ملت به هویت آن مرتبط است و سور و سرنا و زندگی سه ضلع به هم پیوسته هستند نماد نشاط ، محتوای زندگی و نماد رونق و سرسبزی می باشد که روح اجتماع را جلا می دهد

وی با اشاره به فضای باز فرهنگی در دولت تدبیر امید گفت توجه دولت به فرهنگ و سنت ها ملی و محلی همواره مورد تاکید بوده است و در این مسیر نیز توجه به آیین های محلی و بومی بخصوص در حوزه موسیقی نگاه ویژه ای نیز به ثبت این آثار غیر ملموس و معنوی دارد.

دکتر نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار میراث فرهنگی کشور نیز در سخنانی خاطر نشان ساخت که ایران کشور دارای تنوع فرهنگی است که بنده با حضور در غرفه های صنایع دستی و فضای جشنواره از این همه زیبایی به وجد آمدم و بسیار خوشحال هستم که با حضور در این جشنواره با این همه زیبایی در حوزه های مختلف صنایع دستی ، موسیقی، لباس محلی و غذا و سایر موارد بصورت یکجا آشنا شدم.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از اثار صنایع دستی و فرهنگی استان هرمزگان در فهرست آثار ملی قرار دارد که ان شالله ترتیبات ثبت تعدادی دیگری از اثار صنایع دستی در فهرست آثار ملی با همکاری میراث فرهنگی در دستور کار قرار خواهیم داد.

شایان ذکر است دومین جشنواره سور، سرنا و زندگی با محوریت موسیقی محلی هرساله در شهر تیرور شهرستان میناب برگزار می گردد که نمایشگاه صنایع دستی و محصولات فرهنگی و هنری هنرمندان شهرستان و استان در غرفه های مکان برگزاری جشنواره برای بازدید کنندگان عرضه خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق ومطالب آن متعلق به معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان میناب مي باشد.